Sunday, November 12, 2006

1994

Vuoteen mahtui yhdeksän reissua, joille tarvittiin mukaan passi. Risteilyiden lisäksi kävin Turkin Sidessä, Itävallan Wienissä ja Tsekkoslovakian Prahassa.

14. - 15.1.
Sally Albatros risteily Tallinnaan 24 tuntia.  Mukana koko perhe.

11.-12.3. Tallinnan risteily

28.5. Klo 8 San Pedro katamaraanilla Tallinnaan. Mukana joukko SMT:n ja Finnairin sektoreiden väkeä. Käynti Mustamäen torilla ja syömässä Vanhassakaupungissa sekä Finnairin ja MEK:n toimistoissa. Illalla takaisin kotiin.

24.6. - 8.7. Olimme koko perhe Turkin Sidessä todennäköisesti Fritidsresorin matkalla.  Ilpon Pekka-veli ja vaimonsa sekä pojat olivat lähteneet Alanyaan jo viikkoa aikaisemmin.  He tulivat toiseksi viikoksi Sideen ja vietimme siellä lomaviikon yhdessä asuen samassa hotellissa.  Veljen perheen lähdettyä kotiin me jäimme sinne vielä toiseksi viikoksi. Kuvat ja muistiinpanoja on lisätty huhtikuussa 2019.

Hotellimme sijaitsi muutaman sadan metrin päässä rannalta ja reilun kilometrin päässä pohjoiseen antiikin Sidestä.  Valitettavasti hotellin nimeä ei löydy muistiinpanoistani.  Alueella oli silloin vain muutama hotelli ja rannoilla oli hyvin tilaa verrattuna googlen satelliittikuviin nyt 25 vuotta myöhemmin.

Ensimmäisellä lomaviikollamme kävimme opastetuilla retkillä mm. Siden Amfiteatterin raunioilla ja Aspendoksessa sekä Managvat joen rannalla.

Pekka uskaltautui lentelemään moottoriveneen perässä liitovarjolla Siden rannalla.

Pekan perheen lähdettyä kotiin ostin joltakin paikalliselta retkijärjetäjältä kansainvälisen yhden yön bussiretken Pamukkaleen. Kävimme ensimmäisenä retkipäivänä jossakin moskeijassa ja mukanamme ei tainnut olla riittävän peittäviä vatteita, koska saimme pukeutua moskeijan eteisessä pitkiin hameisiin ja huiveihin.

Pamukkalen alueelle saavuimme iltapäivällä ja majoituimme hotelliin, joka sijaitsi aivan kalkkikivikallioiden vieressä. Hotellin pihalla oli uima-allas, jossa kävimme uimassa, mutta kävimme myös kulkemassa ja kylpemässä lämpimissä luononvesialtaissa.  Siihen aikaan tämä oli vielä mahdollista. Nykyään jopa kävely alueella on kiellettyä, jotta alue ei tuhoutuisi kokonaan.

Kävimme muistikuvani mukaan uimassa myös jossakin sellaisessa altaassa, jonka pohjalla näkyi luhistuneen rakennuksen pilareita.

Retken toisena päivän jatkoimme sisämaan alueisiin tutustumista ja pysähdyimme jossakin paikallisessa kylässä, jossa asuttiin telttamaisissa rakennuksissa.

Tutustuimme myös lankojen värjäämiseen ja tekstiilien kudontaan.

Retkipäivä oli erittäin kuuma ja vaikka bussi olikin muistaakseni ilmastoitu, niin oloni huononi tunti tunnilta eikä mieli tehnyt enää juoda vaikka järki ja Ilpo varoittivat, että nyt on tulossa nestehukka ja auringonpistos.  Loppumatkasta siirryin istumaan bussin etupenkille,  jotta pahan olon yllättäessä minut oli helppo päästää oksentamaan tien varteen.  Hotellille päästyämme lämpötilani oli yli 40 astetta.  Onneksi hotellin pihalla oli uima-allas, jonka vesi oli viileää.  Menin sinne helpottamaan oloani ja se auttoi.  Tämä onkin muistaakseni ainoa kerta, kun olen kärsinyt ns. auringonpistoksesta.  Ei ollut mukava kokemus varsinkaan bussimatkalla.

20.8.  Tallinnan reissu kantosiipialuksella EM-kollegoiden kanssa.  Paluumatka kesti parin tunnin sijaan useita tunteja kovan merenkäynnin vuoksi.

17. - 18.9. Silja Festival risteily Tallinnaan

27.-28.9. Tallinnan risteilyllä ( Etumatkat-inforisteily).  Illalla Tallinnan satamassa oli laivamme vieressä Estonia niminen alus ja aamulla aamiaisravintolassa näimme TV:stä, että jossakin on tapahtunut satoja ihmisuhreja vaatinut laivaonnettomuus.  Luulimme ensin, että onnettomuus on sattunut Filippiineillä tai jossain muualla, mutta kauhuksemme ymmärsimme, että hukkunut laiva oli illalla Tallinnan satamassa vieressämme ollut Estonia.

Entiset kollegat ovat muistelleet asiaa Facebook-ryhmässä:

Tämä oli se yö, kun Estonia upposi. Muistan hyvin kun T tuli aamulla hyttiini ja kysyi oletko kuullut mitä on tapahtunut. Tuo unkarilainen asu jonka KN hankki, jäi minulle ja sai uuden kodin pari vuotta sitten eräältä, joka kerää kansallispukuja.

Se oli mukava Etumatkojen info illalla ja aamulla karmea herätys!

Sama muisto, olin mukana à la carten edustajana. Laiva taisi olla Silja Europa, ainoa joka yöpyi myrsky-yön yli TLL satamassa. Muistan nähneeni Estonian lähtevän vierestä, miettiin mihin lie menossa kun ei ollut tuttu laiva... ihmisiä vilkuttamassa kannella.

Olin ko. aikaan myös laivalla - 94 & SMT työmatkalla, jäänyt kyllä ikuisiksi ajoiksi mieleen. Meidän laiva lähti TLL Hkiin myrsky-yön jälk aamuna, edelleen oli aallokkoa, se ja tietoisuus yön järkyttävistä tapahtumista aiheutti pahan olon.Muistan lähteneeni kerran kesken ostosten myymälästä pois.... Mainittakoon etten ollut juonut alkoholia, kun olin raskaana.

Kotona oli samassa rivitalopihapiirissä asunut Ilpon Pekka-veli huomannut TV:n aamu-uutisista, että Tallinnan laiva oli uponnut.  Hän oli hätääntyneenä mennyt pihan läpi Ilpon ja tyttöjen luo, koska luuli, että minä olin mukana turmalaivassa.  Heillä oli kestänyt jonkin aikaa, ennen kuin ymmärsivät, että kyseessä oli virolainen alus eikä se, jossa olin kollegoiden kanssa.
Laivalta menimme töihin ja illalla kotiin palatessani oli siellä odottamassa ruusukimppu Pekalta henkiinjäämiseni kunniaksi.