Saturday, November 11, 2006

1969

Kesällä 1969 olimme Erkki-serkkuni kanssa toistamiseen kaksi kuukautta 2.6. - 2.8. Montrealissa äitiemme Aili-siskon ja hänen miehensä Larin luona. Aili ja Lari maksoivat matkani, kuten edelliselläkin reissulla kesällä 1966. Suomi-Seuran jäsenetulento Kar-Airin DC-6B koneella lennettiin taas Islannin Keflavikin ja Newfoundlandin Ganderin kautta.  Kokonaismatka-aika oli lähes vuorokausi ja siihen sisältyivät pysähdykset, joiden aikana kone tankattiin ja matkustajat kävivät syömässä lennon hintaan sisältyvät ateriat lentoasemien ruokalassa.

New Yorkista lensimme Larin kanssa Eastern Airlinesin lennolla Montrealiin.

Aili ja Lari asuivat edelleen osoitteessa 97 Hallowell Ave.  Ylhäällä googlen street view-näkymä vuodelta 2016 ja alapuolella Erkki asunnon portaiden edessä 10.6.1969. Samana päivänä pääsimme jonkun tuttavan autolla kiertelemään Mount Royal kukkulalle.

Näkymiä Mount Royalilta keskustaan.

11.6.1969 olimme kiertoajelulla kaupungin keskustassa.
Näimme mm. Notre-Dame de Montréal basilikan, joka rakennettiin vuosina 1824-1829. Rakennuksen kellotornien ja koristelujen valmistutua vuonna 1843 basilika oli Pohjois-Amerikan suurin kirkkorakennus.  Sinne mahtui 8000 - 10 000 rukoilijaa ja se on yhä mantereen suurimpia kirkkoja.
Place d´armes on Notre-Dame kirkon edessä ja sen keskellä seisoo Montrealin perustajan Paul de Chomedeyn  patsas. Kaupunki perustettiin vuonna 1642.
Place des Arts on Kanadan suurin kulttuurirakennus.  Se on Montrealin sinfoniaorkesterin ja baletin sekä oopperan kotipaikka.

22.6. kävimme naapuruston tyttöjen Solangen ja Marisan kanssa retkellä jossakin puistossa ja otimme valokuvia. Naapurikadulla asuvan Solangen perheessä puhuttiin ranskaa. Aili ja Lari asuivat vuokralla samassa talossa, jonka Marisa Iacovonen Italiasta tullut perhe omisti.

Barbara ja Ado Thielin sekä heidän Jackie tyttärensä kanssa pääsimme tutustumaan Quebeckin maaseutuun valokuva-albumin merkintöjen mukaan 30.6.1969. Kävimme Kanadan ja USA:n rajalla Philipsburgissa Champlain järven Missisquoi lahdella ja katsastimme Stanbridgen vanhan katetun sillan, joka löytyy TripAdvisorista nimellä Notre-Dame-De-Stanbridge / Pont couvert des Rivières.

Yläpuolella 30.6.1969 ottamani valokuva Stanbridgen sillasta ja alapuolella googlen street view näkymä vuodelta 2019.

Montrealissa oli ollut kaksi vuotta aikaisemmin maailmannäyttely Expo 67 , jonka teemana oli ihminen ja hänen maailmansa. Kävimme tutustumassa näytelyalueeseen ja siellä olleeseen hyvipuistoon jännittävine laitteineen lomamme aikana.

6. - 14.7.1969 olimme New Yorkissa Ailin ja Larin kanssa.  Vuonna 1923 valmistuneella Yankee Stadiumilla pidettiin Jehovan todistajien kansainvälinen "konventti", johon osallistui kymmeniä tuhansia henkilöitä eri puolilta maailmaa.
Wikipedia-tietojen mukaan stadion uudistettiin vuodeksi 1976, jolloin vietettiin USA:n 200-vuotisjuhlia. Sinne mahtui silloin lähes 57 000 katsojaa. Vanha stadion purettiin ja uusi valmistui vuonna 2009.
Yankee Stadium

Kuvassa 161st Street, jonka varrella Yankee Stdium sijaitsee

Osallistuimme kokouspaikalla Erkin kanssa vapaaehtoisten organisoimiin ruokailutapahtumiin ja tapasimme Ailin ja Larin tuttavia eri puolilta maailmaa, mutta meidän ei tarvinnut istua kuuntelemassa stadionilla puheita vaan saimme liikkua lähiseuduilla vapaasti.

Sanoilla oli siihen aikaan suomen kielessä hiukan eri merkitys kuin nykyään.  Alla olevassa kuvassa on albumiin kirjoittamani kuvateksti.

Aina ei koko kuvattava osunut kuva-alaan ...

.... eikä kamera pysynyt vakaana kuvaajan kädessä

Hotellimme sijaitsi Keskuspuiston laidalla ja kävimme myös tutustumassa kaupungin tärkeimpiin nähtävyyksiin. Ajoimme parilla eri hissillä Empire Sate Buildingin näköalatasanteelle ihailemaan maisemia.  Radio City Music Hallissa kävimme katsomassa jonkun elokuvan ja musiikkishown.
Keskuspuisto

Empire Sate Building

Rockefeller Center käytiin katsastamassa kuten myös Broadway.

10.7.1969 lähdettiin Manhattanin eteläkärjestä lauttamatkalle Staten Islandille ja ohitettiin vapaudenpatsas.

Lauttasatamassa otettiin valokuvia matkakumppaneista.

Paluumatkalla Montrealiin pysähdyttiin Saratogassa, josta tuli ostettua pari postikorttia.

Montrealissa tavattiin monia Ailin ja Larin suomalaisia tuttavia.  Kuvassa 81-vuotias Naimi Niemi, jonka kanssa olin useita vuosia kirjeenvaihdossa. Sitä en muista, kuka oli mies Naimin ja minun välissä ja sitten ovat kuvassa Lari ja Erkki.
20.7.1969 katsottin TV:stä suorana lähetyksenä Neil Armstrongin ja kumppaneiden laskeutumista kuuhun.

Erkin nukkumapaikkana oli olohuoneen sohva

Minä nukuin lukupiirihuoneen aukivedettävällä sohvalla

30.7. tulivat naapuruston tytöt läksiäisjuhliin

Kotimatka tehtiin taas lentäen New Yorkiin ja sieltä Ganderin ja Keflavikin kautta Helsinki-Vantaalle.